Krok III – Snový deník

10.08.2011 16:31

Nejdůležitější věc, kterou můžete udělat pro zlepšení vaší snové paměti a urychlení pokroku, je založit si snový deník (dále jen deník). Zvýší to vaši schopnost zapamatování tím, že vaše podvědomí bude brát sny mnohem vážněji. Navíc se díky tomu lépe se svými sny obeznámíte, což je klíčové pro další kroky. Zvyk zapsat si sny se brzy stane zvykem rozpomínat se na jejich detaily. Jestliže se chcete skutečně naučit LD, musíte si vést deník – není to věc volby. Zdůrazňuji to především proto, neboť z vlastní zkušenosti vím, že vést deník je důležitou součástí rozvoje schopností lucidně snít. Snažil jsem se dosáhnout LD s pramalým úspěchem, dokud jsem si deník nezavedl. Krátce poté, co jsem si začal zapisovat své snové zážitky, pamatoval jsem si více snů s větší jasností i podrobnějšími detaily, což vedlo k mým prvním LD. I teď, po letech praxe stále vidím souvislost. Pokud opominu deník, bdělé sny přichází méně častěji. Nakonec to zabere několik dny, kdy si sny zapisuji, než začnu mít LD pravidelně.
Zde jsou některé rady jak vést váš deník. Zaznamenejte si všechny své sny s maximálním množstvím detailů. I když něco vypadá triviálně, měli byste si to přesto zapsat, neboť to může být z dlouhodobější perspektivy důležité. Nepište si pouze to, co se stalo během snu, ale zaznamenejte i své pocity a myšlenky. Tyto emocionální a mentální poznámky vám pomůžou později, až se lépe obeznámíte se svými sny. Také díky nim uvidíte, jak denní události a bdělá mysl ovlivňují vaše snění. Například můžete zjistit, že během období, kdy jste ve stresu, budete mít stresující sny. Může se vám zdát, že přijdete pozdě na zkoušku, nebo že jste se nepřipravili na obchodní jednání. Tímto způsobem vám sny posílají zprávu: reflektují co si myslíte a cítíte na podvědomé úrovni. Prozkoumání vzorců vašich snů vám mnoho řekne o vás samotných. Právě to je další důvod pro zavedení deníku. Máte přehled o vašich snových vzorcích, které aktuálně reflektují vaše měnící se Já. Do deníku je nejlepší zapisovat záznamy v přítomném času namísto používání času minulého. Například napíšete: „Jdu dolů ulicí a potkávám člověka.“ místo „šel jsem dolů ulicí a potkal jsem člověka.“ Užíváním přítomného času si můžete lépe vzpomenout na své sny, když je zapisujete. Navíc, když pracujete s některými metodami, které zmiňuji později, jako ´znovu vstoupení do snu´ nebo ´snová inkubace´, je nejlepší uvažovat a zaznamenávat v pojmech přítomnosti, nikoli minulosti. A nakonec se tak vaše záznamy budou později lépe číst. Ke každému deníkovému záznamu byste měli uvést datum, pokud můžete i čas, a název pro každý sen. Představte si, že jde o film a zvolte nejvhodnější titul. Cokoli od „Červených mravenců v pralese“ po „Školní sraz v na křídle letadla“ bude v pořádku. Pokud jste měli během noci několik snů, je nejlepší je rozdělit a pojmenovat každý zvlášť. Míchání odlišných snů dohromady může způsobit, že budete těžko luštit zprávu, kterou sen přináší, a znemožňuje zvolit odpovídající název. Hlavní důvod, proč pojmenovávat své sny, je učinit je tak snadněji poznatelnými na první pohled, až se budete probírat svým deníkem. Jestliže jste jako já nebo většina lidí, jsem přesvědčený o jedné věci. Možná si myslíte, že se můžete naučit lucidně snít bez vedení deníku, nebo si deník založíte, ale ten nakonec skončí zaprášený mezi dalšími knihami, které si plánujete „někdy“ přečíst. Zmiňuji to pouze proto, že jsem sám uvažoval tímto způsobem. Netvrdím, že to bez deníku nelze, ale proč nezvýšit své šance, nezlepšit své výsledky a nezrychlit celý proces ověřenou metodou. Časem si tak zvyknete, že se pro vás vedení deníku stane stejnou rutinou jako ranní oblékání šatů. Ačkoli to chce především pravidelnou praxi, pomůžu vám na začátku několika radami. Vedení deníku není úplně jednoduché. Strávil jsem mnoho dní tím, že jsem se probíral kousky papírů popsaných snovými záznamy. Pro usnadnění začátku mám pro vás několik tipů založených na různých přístupech, které jsem se pokusil zkombinovat za pomoci ostatních. Vypadá to jako prostá věc. Sníte, probudíte se a napíšete si, o čem se vám zdálo. Dobře, ale jde o víc. Například když s probudíte a hned začnete psát do deníku to, co si pamatujete, je obtížné zaznamenat vše ve správném pořadí. Můžete se přesunout k další scéně, když si uvědomíte něco, co jste opominuli. To mě donutilo zapisovat si vše, na co si vzpomenu, nejprve na list papíru, a až poté si udělat organizovaný záznam do deníku. Funguje to dobře, máte-li dostatek volného času, ale jakmile se z času stane drahocenné zboží, je to neefektivní. Společně s obtížným problémem, kolik času věnovat pro organizaci deníku, dalším problémem je, že máte mnoho psaní, což může být po čase nudné a monotónní. Nejlepší je vybavit si maximum snových událostí ještě před zapisováním, ale stejně si na hodně věcí vzpomenete až při samotném zapisování. Zapisováním vašich snů pouze na stránky, které jsou v deníku vpravo, můžete zaznamenat události, na které si vzpomenete později, na levé stránky a jednoduše nakreslit šipku k příslušné části snu. Navíc můžete na stránky vlevo zakreslit obrázky snových objektů, se kterými jste se setkali, nebo mapu snové krajiny. Tato varianta po vás sice vyžaduje zakoupení dvojnásobného množství sešitů, ale jestliže chcete přehledněji organizovaný deník, skutečně funguje. Zvolíte – li uvedenou metodu, měli byste použít levé stránky také k zaznamenávání vašich denních činností, kde jste byli, koho jste viděli atd. Ať už používáte tuto metodu či ne, měli byste zahrnout denní informace někam do deníku, nejlépe na ty samé stránky, kde jsou zápisy příslušných snů. Může to být velmi užitečné pro hledání typických vzorců. Například já osobně jsem zjistil, že obvykle sním o událostech, které se staly dva dny před nebo dva dny po daném snu. Jestliže jsem sledoval televizní program o katastrofách v Pondělí, nebudu překvapený, pokud se mi o tom bude zdát ve středu. Mám – li sen o člověku, se kterým jsem už dlouho nemluvil, obvykle mi zavolá o dva dny později. Nevím sice, jak je to možné, ale analýzou snů a deníkových zápisů jsem zjistil, že jde o jeden z mých typických snových vzorců. Mnoho lidí doporučuje použít diktafon k zaznamenávání snů. Po probuzení můžete jednoduše sen namluvit do diktafonu a do deníku ho zapsat později. Vyzkoušel jsem i tuto metodu, ale zjistil jsem, že pro mne není nejvhodnější. Je příliš časově náročná. Jistě je jednodušší vzpomínky zaznamenávat na pásku, ale problém je, poté vše přepisovat do deníku. Příliš času zabere naslouchání namluveným záznamům a jejich zapisováním, přičemž stále přetrvává obtíž se správným řazením jednotlivých snových událostí, což bývá obtížnější právě když užíváte diktafon. Existuje mnoho různých způsobů, jak vést snový deník, a každý si může najít vlastní způsob, zejména pokud chce ušetřit čas. Metodou pokusu a omylu jsem dospěl k velmi jednoduché a efektivní technice. Podnícený myšlenkou, jak skvělé by bylo, kdyby diktafon dokázal zaznamenávat deníkové záznamy místo mě, zaměstnal jsem svůj domácí počítač. Pořídil jsem si program na rozpoznávání čteného textu Via Voice. Dokáže převést to, co řeknete, na text na vašem monitoru. Jednoduše mluvíte normální rychlostí a program za vás obstará veškeré zapisování a navíc ho můžete použít společně s textovým editorem. Tento konvertor mluvené řeči stojí pouhých 50 dolarů a je jako dělaný pro snový deník. Občas sice dělá drobné chyby, ale snové záznamy jsou dobře čitelné a úspora času je enormní. Kompletně odstraní zdlouhavé zapisování snů a vyřeší problém s přeházenými snovými sekvencemi, protože můžete přesouvat kterékoli špatně umístěné fragmenty snových záznamů a správné místo. Máte – li tyto pomůcky k dispozici, je to skutečně nejjednodušší a nejefektivnější cesta jak vést svůj snový deník.